Excel negeert het weekend op uw verzoek

Als u in Excel met data werkt, bijvoorbeeld omdat u wilt bijhouden wie op welke dagen thuiswerken, zijn de weekenden overbodig. U hoeft dan alleen maar de eerste paar data in te vullen. Het is namelijk heel makkelijk om Excel door te laten tellen en het programma automatisch weekenden te laten overslaan.

19 december 2013 | Door redactie

Excel is goed geschikt om als agenda te gebruiken. Zo kunt u bijvoorbeeld in Excel bijhouden wanneer uw collega’s vrij zijn. Het lastige met data typen is dat u de weekenden er eigenlijk niet bij wilt. Maar om nu uit te gaan vogelen op welke data de weekenden vallen en die er dan uit te laten, is veel gedoe.

Excel telt door

Gelukkig heeft Excel daar een oplossing voor. U kunt Excel de data voor u laten invullen, zonder de weekenden:

  • Vul de eerste datum in.
  • Typ nu in de cellen eronder de volgende twee data.
  • Selecteer vervolgens de drie cellen en ga met de muis op het rechterhoekje van de onderste cel staan.
  • U ziet een zwart kruisje verschijnen. Klik op het kruisje en sleep het naar beneden.
  • Klik nu op het icoontje dat in beeld verschijnt en kies voor Weekdagen doorvoeren.