Niet meer per ongeluk advertenties aanklikken

Google heeft een oplossing bedacht voor een grote ergernis op de smartphone: u wilt reclame wegklikken, maar het kruisje is zo priegelig, dat u per ongeluk op de advertentie klikt. Het gevolg is dat u ongevraagd naar de website van de adverteerder wordt gestuurd. Dat zal door de maatregelen van Google niet meer zo snel gebeuren.

2 juli 2015 | Door redactie

Het komt vaak voor dat gebruikers van smartphones per abuis op een advertentie klikken. Dit is voor de gebruiker irritant, maar ook voor de adverteerder die afrekent per klik en dus zijn kosten ziet stijgen. Google heeft daarom maatregelen genomen om te voorkomen dat gebruikers tegen hun zin op landingspagina’s van advertenties terechtkomen. Zo is het gebied rond het afsluitkruisje ongevoelig gemaakt voor de aanraking van uw vinger, zodat u niet op een link kunt klikken als u de advertentie uit beeld wilt.

Randen gebruiken om te scrollen

Ook heeft Google geconstateerd dat het vaak misgaat bij het scrollen naar boven of beneden. Daarom zijn de randen van de advertentie ook ongevoelig gemaakt. Gebruikers kunnen die randen dan gebruiken om te scrollen. Een derde maatregel is dat er pas op de advertentie geklikt kan worden nadat die een tijdje in beeld is. Zo wil Google zich ervan verzekeren dat u de reclame heeft bekeken voordat u erop klikt. Wie geen interesse heeft, klikt namelijk direct op het kruisje.