Recent geopende bestanden beheren

8 november 2018 | Door redactie

Bij het openen van een bestand laat Office een lijst zien met recent geopende bestanden. Als u vaak bestanden opent, kan dit wel een ongeordende boel worden. Gelukkig kunt u dit eenvoudig zelf beheren.

Dat ene overzicht in Excel wat u wekelijks gebruikt, nog snel iets opzoeken in dat verslag in Word: de snelle toegang van ‘recent geopende bestanden’ kan handig zijn als u regelmatig eerder geopende bestanden erbij wilt pakken. Ook veel gebruikte locaties of mappen kunt u hier eenvoudig terugvinden. Met de volgende tips zet u deze bestanden zowel in Word (tools) als in Excel (tools) naar uw hand. Om bij ‘recent geopende bestanden’ te komen, kiest u eerst Bestand en vervolgens Recent.

Veel gebruikt items vastzetten

Om veel gebruikte items snel terug te vinden in de lijst met geopende items, kunt u ze vastzetten aan de bovenkant van de lijst. Dit doet u door op het grijze prikkertje achter het betreffende item te klikken. Deze wordt dan naar het bovenste gedeelte verplaatst en zit daar vastgepind. Dit kunt u eveneens doen met recent geopende locaties.

Lijst recent geopend wissen

Door met de rechtermuisknop te klikken op een item in de lijst met recent geopende items, kunt u ook eenvoudig een bepaald item verwijderen. Bijvoorbeeld omdat het bestand niet meer bestaat, of omdat het gevoelige informatie bevat die u niet op een gedeelde computer wilt laten staan. Ook kunt u er met de rechtermuisknop voor kiezen om de hele lijst met niet-vastgemaakte items in één keer te wissen.

Maximum van 50 items

Het aantal weer te geven items in de lijst met recent geopende bestanden kunt u instellen tot een maximum van 50. U past dit aan door te klikken op Bestand en vervolgens voor Opties en Geavanceerd te kiezen. Onder ‘Weergeven’ vult u het gewenste aantal recente documenten of locaties in.