Als u regelmatig in Excel werkt, herkent u misschien wel het volgende probleem: u bent enthousiast in een Excel-bestand aan het werk gegaan, maar later ontdekt u dat u in het verkeerde bestand aan de slag bent gegaan. Dan is het goed om te weten dat u het complete werkblad kunt verplaatsen of kopiëren.
In Excel kunt u met meerdere werkbladen werken, bijvoorbeeld één Excel-bestand voor het jaar 2013 en voor iedere maand een apart werkblad. Als u een nieuw Excel-bestand opent, ziet dat er zo uit:
Werkbladen – of tabbladen – kunt u in zijn geheel verplaatsen of kopiëren. Let op, hier zit wel een verschil tussen! Bij het verplaatsen van het werkblad, blijft het werkblad niet op de originele plek staan. Bij kopiëren is dit wel het geval. U pakt dit als volgt aan:
Heeft u voor kopiëren gekozen, dan verschijnt het gekopieerde werkblad met een ‘(02)’ achter de naam in het bestand. In onderstaand voorbeeld is het werkblad ‘April’ gekopieerd vanuit een ander Excelbestand. U kunt deze naam aanpassen door met de rechtermuisknop op het tabje te klikken. Kies daarna voor ‘Naam wijzigen’.