E-mail is reuze makkelijk, maar u moet wel zeker weten dat uw e-mails de spamfilters weten te passeren. Daarom is het verstandig eerst goed na te denken over de woorden die u kiest. Ontvangers willen immers geen vage e-mailberichten met verborgen commerciële bedoelingen en reclame.
Bijna alle schriftelijke communicatie vindt plaats via e-mail. Daar zitten veel voordelen aan, maar ook nadelen. Want met de toename van het aantal e-mails is ook het aantal spamfilters toegenomen. Die zijn bovendien veel slimmer dan vroeger. U moet dus nog beter nadenken over uw woordkeuze. Aan u de taak om te vermijden dat uw bericht wordt aangemerkt als spam. Dat kan namelijk makkelijk gebeuren, ook als u een keurige e-mail heeft geschreven, zonder een spoortje van reclame.
Spamfilters kijken naar verschillende eigenschappen van uw e-mail. Zo moet u niet alleen letten op het gebruik van ‘foute’ woorden als ‘gratis’ (of ‘free’), ‘win’ en ‘sex’ in de onderwerp-regel, maar ook bekende merknamen kunnen verdacht zijn. Denk maar aan de Viagra-mailtjes van enkele jaren geleden. Let daarnaast op: