Hoe weten we welke organisaties in aanmerking komen voor sponsoring?

10 juli 2019

Voor een evenement zijn wij op zoek naar nieuwe sponsoren. Hoe bepalen wij welke organisaties wij hiervoor het beste kunnen benaderen?

Eerst maakt u een lijst van wie u kent en welke (typen) organisaties er direct bij u opkomen. Formuleer bij elke naam of organisatie de argumenten die u kunt bedenken om de potentiële sponsor te overtuigen. Heeft u een eerste lijst, selecteer dan de organisaties waarvan u denkt dat de kans van slagen het grootst is. Vervolgens kunt u per organisatie op zoek gaan naar namen en achtergrondinformatie. Aan de hand daarvan vindt u de potentiële sponsors die een specifiek belang hebben, bijvoorbeeld omdat:

  • ze een nieuw product gaan lanceren waarvoor ze een platform zoeken;
  • ze het sponsorbeleid hebben aangepast en nu partners zoeken die hierbij beter aansluiten;
  • ze nieuwe doelgroepen willen bereiken.

Als uw organisatie beschikt over mensen die goed thuis zijn in de top van het bedrijfsleven, komt u met een brainstorm een heel eind om de aanpak voor de eerste groep kanshebbers te bepalen. Gaat dat niet zo makkelijk, leg dan eerst per motief lijsten aan.

 

Verfijn de lijsten van mogelijke sponsors

Leg deze lijsten vervolgens naast elkaar om vast te stellen welke organisaties meerdere aanknopingspunten zouden kunnen zien. Verfijn de lijst desnoods door achtergrondinformatie te verzamelen en orden de lijst vervolgens op aard en omvang van de organisaties en de waarde van de verschillende (mogelijke) argumenten. Op deze manier ontstaat een lijst met potentiële sponsors, met bovenaan de organisaties die ook zelf het meeste profijt van de sponsoring zouden kunnen hebben en die ook het meeste zouden kunnen investeren. Zo tekent zich gaandeweg af welke organisaties u voor het evenement zou willen benaderen en ook in welke volgorde u dat het best kunt doen.