WISH-methode maakt stage effectiever
Hoewel de praktijkbegeleider stagiairs en leer-werkstudenten bij hun leerproces begeleidt, verwacht hij ook eigen initiatief van hen. Met de WISH-methode, die is opgenomen in het lesmateriaal voor de beroepspraktijkvorming van een aantal mbo-opleidingen, leren studenten hun leeractiviteiten zelf te sturen.
Het uitgangspunt van de WISH-methode is dat studenten een actieve, zelfsturende rol hebben in hun stage of beroepspraktijkvorming (BPV), zodat ze beter voorbereid starten en ook meer halen uit leren op de werkplek. De methode leert studenten in vier stappen doelen te stellen en te anticiperen op mogelijke obstakels. De beginletters in het woord ‘WISH’ staan voor de te nemen stappen: Wensen – Inbeelden – Struikelblokken – Handelen.
Bij WISH doelen concreet beschrijven
In de WISH-methode gaan studenten onder begeleiding van hun praktijkbegeleider en/of docent aan de slag met hun doelen en wensen, die zich bij voorkeur op de korte termijn richten. De student stelt zich een doel en maakt een concrete beschrijving van zijn wens, beeldt zich vervolgens in zijn doel succesvol te hebben bereikt, denkt na over eventuele struikelblokken en bedenkt welke actie hij kan nemen als dit knelpunt zich voordoet.
Voortgang stagiair monitoren en begeleiden
De praktijkbegeleider maakt door het gebruik van de WISH-methode samen met de student een concreet stageplan. Dit stageplan kan als basis dienen om de voortgang van de stagiair te monitoren. Om op een gestructureerde manier informatie te verzamelen over het gedrag en de competenties van de student kan de praktijkbegeleider het WAKKER-principe aanhouden. De praktijkbegeleider kan de ontwikkeling van de stagiair stimuleren door gebruik te maken van 360-graden-feedback (tool), waarbij direct betrokkenen ook input geven.
Meer informatie over de fiscale, arbeidsrechtelijke en praktische bijzonderheden bij stages en leerbanen vind je in de toolbox Correct werken met stagiairs in zeven stappen.