Taalfouten kosten u zakelijke relaties

Is het nu wel of niet nadelig voor uw organisatie als in e-mails, presentaties en andere communicatiemiddelen taalfouten staan? Uit recent onderzoek zou blijken dat de meerderheid van de ondervraagde werknemers niet snel zaken zal doen met iemand die taalfouten maakt.

27 maart 2014 | Door redactie

Zijn taalfouten nu erg of niet en hebben ze invloed op het beeld dat anderen van uw organisatie hebben? Die vraag komt regelmatig weer in de media naar voren. Sommigen menen dat taalfouten bijna niet meer herkend worden en dus niet zo erg zijn, anderen zijn ervan overtuigd dat het een onprofessionele indruk maakt en uw organisatie zelfs klanten kan kosten. Ook uit recent onderzoek van Taal in Bedrijf blijkt dat taalfouten nadelig zijn voor het zakelijk verkeer. Zo geeft 74% aan te twijfelen over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die taalfouten maakt.

Taalfouten zijn lelijk visitekaartje

En dat het een stuk beter kan, blijkt volgens de respondenten ook: maar 13% komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. Het zijn vooral e-mails, plannen en verslagen waarin het misgaat. Een lelijk visitekaartje naar de buitenwereld toe. Zet dus uw taalbril op en zorg ervoor dat al uw teksten onberispelijk zijn.