Elke organisatie is er in meer of mindere mate mee bezig: innoveren. U moet wel om te overleven. Donateursbehoeften veranderen, doelgroepen veranderen en uw organisatie moet mee om donaties te blijven ontvangen.
Maar hoe doet u dat? Voor de één is het een nieuw betalingsplatform, voor de ander de inzet van een nieuw kanaal en voor weer een ander is het de vorm van geven. Maar het kan ook zitten in de manier waarop u uw verhalen vertelt. Zijn dit stuk voor stuk innovaties?
Het belangrijkste is dat een innovatie het doel heeft om met een vernieuwde wijze te voorzien in de donateursbehoefte en dat het donaties oplevert voor de organisatie.
Een mooie definitie van innovatie is die van Gijs van Wulfen: een innovatie is een door klanten gebruikt en door hen als nieuw getypeerd maakbaar relevant product, dienst, proces of experience met een levensvatbaar businessmodel.
De wereld verandert razendsnel en als u wilt dat uw organisatie klaar is voor de markt van morgen, is niet innoveren geen optie meer.
Aan de ene kant zijn er organisaties die moeten innoveren om te overleven. Deze zogeheten reactieve innovators zien hun donaties dalen en bevinden zich in een verzadigingsfase.
Aan de andere kant zijn er organisaties die willen innoveren: de actieve innovators. Zij zitten nog in de groeifase en willen vooral doorgroeien. Beroemde en bekende organisaties zijn niet alleen goede doelen als Alp d’HuZes en Ocean Cleanup, maar ook organisaties als Apple, Google en Amazon.
Elke organisatie komt op een punt van innovatie. De centrale vraag is dus niet of een actieve innovator zou moeten innoveren, maar op welke manier de organisatie het beste kan starten met innoveren.
Sommige organisaties maken radicale innovaties, zoals bijvoorbeeld de Ocean Cleanup. Dit zijn innovaties die met veel bombarie worden aangekondigd, die pats boem gelanceerd lijken te zijn en die vaak niet direct geld opleveren. Er ontstaat veel reuring, maar pas op de langere termijn is de organisatie winstgevend.
Tot slot zijn er ook de kleinere zogeheten incrementele innovaties die direct extra inkomsten opleveren met kleine aanpassingen aan het bestaande aanbod. De kosten voor deze innovaties zijn vaak laag en daardoor voor uw organisatie laag in risico.
Innoveren betekent een sprong in het diepe maken. De uitkomst staat nog niet vast en uw organisatie moet investeren in tijd, expertise en geld. U kunt donaties niet zomaar investeren. Elke euro die uw organisatie inzet voor fondsenwerving, moet u in een korte periode terugverdienen en verdubbelen.
Doet u dat niet, dan kunt u de uitgave niet verantwoorden. Hier ligt dan ook het grootste dilemma om te innoveren, te groeien en toekomstbestendig te zijn en te blijven.
Jaar in jaar uit draaien veel organisaties hetzelfde fondsenwervende programma af. De organisatie weet wat het programma oplevert en kent de KPI’s, zoals respons, gemiddelde gift en conversie. Organisaties weten wie hun doelgroep is, wat het programma kost en wat de terugverdientijd is. Zij kunnen het programma verantwoorden aan het bestuur en aan hun donateurs.
Maar…. organisaties zien ook dat elk jaar de percentages teruglopen, de doelgroep steeds kleiner wordt en dat het langer duurt om de geïnvesteerde euro terug te verdienen. Organisaties zullen de noodzaak om te innoveren in het begin nog niet voelen, tot de organisatie stopt met groeien, de kosten verder doorstijgen en de giften teruglopen. Dan is innoveren onontkoombaar.
Om innovatie een kans te geven, moet u het planmatig aanpakken. Zorg dat:
Als u innovatie op de agenda heeft gezet binnen uw organisatie, is het zaak om capaciteit, tijd en budget vrij te maken. Bovendien heeft u intern draagvlak nodig om te kunnen vernieuwen.
Als die randvoorwaarden op orde zijn, waar begint u dan? Er zijn 4 invalshoeken om te starten met innovatie.
Het belangrijkste bij innoveren is dat u uw voelsprieten uitzet. Signaleer wat er gaande is in de wereld, in uw sector en bij uw donateurs. Dat geeft u inspiratie voor innovatieve ideeën.
Dat is moeilijker dan u misschien denkt. Grote kans dat u al jaren op dezelfde manier werkt binnen uw organisatie. De organisaties om u heen doen dat ook.
Thankaton
Het is de hoogste tijd om die denkpatronen te doorbreken. Maar hoe? Mogelijkheden genoeg! Praat met donateurs, ga bij ze langs, zie hoe ze leven en wat er bij hen speelt.
Of organiseer eens een zogeheten thankaton. Hierbij belt u donateurs op om ze te bedanken voor hun gift zonder dat u vraagt om een nieuwe gift. Zo’n gesprek is een bron van informatie over de knelpunten waar uw donateurs tijdens het doneren tegenaan liepen of over wat uw donateurs graag anders willen zien.
Lees ook vakliteratuur en artikelen over uw sector. Denk aan FrankWatching, de fondsenwervende blogs van 101Fundraising en de Toekomst van Fondsenwerving. Kijk daarnaast naar wat er gaande is buiten de charitatieve sector. Welke technologieën kunt u adopteren?
Tot slot kunt u denken aan een brainstormworkshop om innovatief denken te stimuleren.
Vanuit welke invalshoek u start met innoveren, maakt niet zoveel uit. U doorloopt voor een succesvolle start altijd dezelfde stappen, maar past wellicht wel de volgorde aan. Hoe dan ook moeten alle onderstaande elementen terugkomen in het plan van aanpak.