Uit de laatste persconferentie rondom de coronacrisis bleek: zo veel mogelijk thuiswerken blijft het devies. De magische grens van 1 september is daarmee verschoven naar een nog nader te bepalen tijdstip. Voor de ene werknemer vormt dat geen probleem, de andere gaat eronder gebukt.
This news article is also available in English
Medewerkers missen het sociale aspect nog het meest door het verplichte thuiswerken. Bijna al het contact met collega’s verloopt nu via een beeldscherm of de telefoon, een groot verschil met een praatje aan iemands bureau of de vrijdagmiddagborrel op kantoor. Veel medewerkers kampen met eenzaamheid. Daarnaast kan al het thuiswerken leiden tot afname van creativiteit, sociale cohesie en zingeving.
Voor de medewerkers die thuis van eenzaamheid tegen de muren op kruipen of juist horendol worden van hun huisgenoten, is het verstandig om af en toe naar kantoor te komen. Een oplossing kan zijn om de werkweek op te delen. Zo kan een fulltimer ervoor kiezen om de ene week 2 dagen naar kantoor te komen en de andere 3 dagen thuis te werken. De week daarop werkt hij 2 dagen vanuit huis en de overige 3 dagen op kantoor. Bespreek met iedere medewerker afzonderlijk waar behoefte aan is en wat er mogelijk is.
Uiteraard zullen er ook medewerkers zijn de nog helemaal niet terug naar kantoor willen komen. Uit angst om besmet te raken omdat zij of hun naasten in een risicogroep vallen of gewoon, omdat ze vinden dat ze thuis veel prettiger werken. Een kantoortuin is niet aan iedereen besteed. Weer andere medewerkers willen het liefst iedere dag op kantoor zijn. Ga in gesprek en onderzoek waar behoefte aan is. Het bieden van maatwerk is hierbij belangrijk.