Aan keukentafel, op zolder, in de slaapkamer: thuiswerken

Veel kantoormedewerkers werken wel eens een dagje thuis. Lekker in joggingbroek met de kat op schoot aan de keukentafel. Maar weken achtereen thuiswerken – en misschien nog wel langer – dat is andere koek. Hoe gaat thuiswerkend Nederland dat volhouden? Enkele tips.

19 maart 2020 | Door redactie

Van alle Europese landen wordt er in Nederland het meest thuisgewerkt. We zijn dus wel wat gewend. Meestal gaat het dan om een dagje vanuit huis het werk doen, maar niet weken achter elkaar. Het persoonlijk contact met collega’s valt nu lange tijd weg, bij tijd en wijle ook de internetverbinding en bij gebrek aan kinderopvang werken sommige collega’s noodgedwongen buiten kantoortijden. Dat kan zorgen voor frustratie, een slechte werk- privébalans en eenzaamheid. Neem daarom de volgende tips ter harte.

Veilig werken

Uiteraard staat veilig werken voorop; er gaat niets boven uw gezondheid. Door een ergonomisch ingerichte werkplek (tool), op tijd pauzes in te lassen, even een wandelingetje te maken en op tijd te stoppen met werken, brengt u uw gezondheid minder in gevaar. Veilig werken houdt ook in dat u digitaal veilig bent. Zorg dat u met een beveiligd (wifi)netwerk werkt. Pas op voor phishingmails over het coronavirus en maak er melding van als u ze ontvangt. Installeer ook geen onbetrouwbare apps, zoals ‘COVID19 Tracker’.

Hou contact

Stem met uw collega’s uw werktijden af. Niet iedereen werkt nu van negen tot vijf, zoals op kantoor. De ene medewerker zit al vroeg achter de laptop omdat de kinderen dan nog slapen, de ander doet dat juist ’s avonds omdat hij geen ochtendmens is. Houd in een gezamenlijke online agenda bij wie wanneer werkt en bereikbaar is. Dat is makkelijker afstemmen, bijvoorbeeld voor vergaderingen. Met een gezamenlijke Skype-sessie aan het begin van de werkweek weet iedereen van elkaar waar hij mee bezig is en hoe het gaat. Vaker bellen, mailen en/of appen zorgt er ook voor dat u met uw collega’s in contact blijft.
Last van storende huisgenoten? Gebruik de blur-functie van Skype die de achtergrond laat vervagen. Hoewel de terreur van een aandacht eisende kat of een door het beeld hobbelend kind ook wel weer voor een ontspannende lach kan zorgen.

Digitaal sporten

Sommige kantoormedewerkers gaan tijdens de lunch een potje tafelvoetballen of tafeltennissen. Om toch een vorm van beweging en contact met collega’s te hebben, bestaat de mogelijkheid een digitale sportruimte op te zetten. Waarbij dus wel gewoon fysiek gesport moet worden.
Dat gaat als volgt:

  • Nodig via GoToMeet, Skype of WhatsApp Web uw collega’s uit voor een korte online sportsessie.
  • Als deelnemers hun webcams aanzetten, kunnen ze elkaar zien. Wie niet wil dat zijn collega’s hem zich in het zweet zien werken, zet ‘m uit.
  • Zet in ieder geval de microfoon uit om storende omgevingsgeluiden van jengelend kroost, typende mede-thuiswerkers of gehijg van de workout te elimineren.
  • Laat huisgenoten ook meedoen, dan zijn die ook even sportief bezig en het is prettig als de kinderen weer wat afleiding hebben.