Eerste hulp bij werken achter de laptop

De laptop heeft thuiswerken een stuk laagdrempeliger gemaakt. Maar een laptop heeft niet alleen voordelen; veel mensen werken in een kromme houding, waardoor ze op den duur lichamelijke klachten kunnen krijgen. Dat kunt u voorkomen door uw werkplek slim in te richten.

8 mei 2015 | Door redactie

Een laptop met een dockingstation in plaats van een desktop is niets nieuws onder de zon. Logisch, want waar flexibel wordt gewerkt, zijn laptops onmisbaar. Werknemers die aan een laptop werken, moeten wel hun werkhouding aanpassen en hulpmiddelen gebruiken. Op kantoren wordt de laptop steeds vaker als vaste pc gebruikt, terwijl het apparaat daar niet voor ontworpen is. Het beeldscherm staat te laag en brengt u dat omhoog, dan kunt u de toetsen niet gebruiken. Langdurig werken op de laptop kan dus niet zonder standaard. Een los toetsenbord en losse muis zijn ook onmisbaar.

Niet langer dan een dagdeel achter de laptop

Wie de laptop als vaste computer wil gebruiken, moet dus wel aanpassingen doen. Gebruikt u geen hulpmiddelen dan kunt u allerlei klachten krijgen aan nek, schouders, rug en polsen. Maar ook dan nog moet u de richtlijnen voor beeldschermwerk in de gaten houden. Het advies is om de laptop niet meer dan een dagdeel te gebruiken, en niet langer dan twintig minuten achter elkaar. Tussen elke periode van werken neemt u pauze en gaat u bewegen. Hoewel u de laptop ook kunt verhogen met een paar pakken printpapier, kunt u met een laptopstandaard de hoogte beter afstellen. Dat voorkomt dat u krom zit en uw nek te veel buigt. In de Richtlijn Computerwerk vindt u tips voor gezond computerwerk.