Is de bandbreedte voldoende voor al dat thuiswerken?

14 oktober 2021 | Door redactie

Als op een werkdag een deel van de werknemers thuiswerkt en een deel op kantoor zit, kan al dat heen en weer sturen van bestanden aardig wat vergen (van de snelheid) van de internetverbinding. Het is dan ook tijd om de bandbreedte van de organisatie eens tegen het licht te houden.

Zeker bij regelmatig videovergaderen is wat meer bandbreedte (ook wel ‘kanaalcapaciteit’, de hoeveelheid data die een verbinding per seconde kan sturen) geen overbodige luxe. Dit geldt al helemaal als de vergadergroepsgroottes in de organisatie aan de flinke kant zijn. Het is dan ook aan te raden om eens met de internetserviceprovider (ISP) te bellen (e-learning), en de minimale én aanbevolen internetsnelheden aan bod te laten komen waarover een organisatie moet beschikken om soepel te kunnen communiceren bij gebruik van videovergadersoftware. Voor het programma Microsoft Teams zijn de snelheden te zien in de tabel onder dit bericht.

Afwijkende resultaten ISP

De gegevens zijn te gebruiken als basisinformatie voor het gesprek met de ISP. In de organisatie moet wel eerst de daadwerkelijke internetsnelheid (bijvoorbeeld op speedtest.nl) en bandbreedte gemeten worden. De resultaten wijken namelijk wel eens af van wat de ISP belooft. Dat komt eerder bij consumenten voor dan op de zakelijke markt. Zakelijke contracten zijn veel meer dichtgetimmerd, met onder meer uptime-garanties. Organisaties zullen ook eerder aan de bel trekken als het daar misgaat. Toch is het ook voor organisaties goed om dit altijd in de gaten te houden.

Aanbevolen snelheid internetverbinding