Leidinggeven in tijden van corona

Nu half Nederland thuiswerkt door de coronapandemie, krijgt leidinggeven een heel nieuwe dimensie. Zijn uw medewerkers wel aan het werk en liggen ze niet Netflixend op de bank? En hoe zit dat met de communicatie en kunnen ze hun werk wel goed uitvoeren zonder dat hun welzijn daar onder lijdt?

20 maart 2020 | Door redactie

Even bij elkaar binnenlopen om te vragen hoe een project vordert of hoe het gaat, zit er niet meer in. Er is letterlijk geen zicht meer op het functioneren van uw medewerkers nu bijna het hele kantoorleven zich bij hen thuis afspeelt. Leidinggeven op afstand heet dat. Voor sommige managers is dat moeilijk, zij zien het liefst ieder half uur een mailupdate. Zij zullen meer moeite hebben met het 'loslaten' van hun medewerkers. Tenzij ze gebruik willen maken van software waarmee ze een dagtaak hebben aan het volgen van medewerkers die wel of niet ingelogd zijn (uiteraard moeten de medewerkers hier vooraf van op de hoogte zijn gesteld), is het beter op output te sturen. Met andere woorden: kijk niet naar aanwezigheid, maar naar de resultaten. Een gezamenlijke agenda is een vriendelijker optie om bij te houden waar iedereen mee bezig is. Ook handig voor het plannen van vergaderingen via Slack, Hangouts, Microsoft Teams of Skype. Dat contact versterkt de band van uw medewerkers onderling en de verbinding met de organisatie.

Thuiswerkende ouders

Waar de ene medewerker thuis veel productiever is bij gebrek aan collega’s met hun verhalen bij de koffieautomaat of het gezamenlijk rennen rond een tafeltennistafel, is de andere in deze crisis thuis verre van productief. Meestal zijn dat de medewerkers die behoefte hebben aan een bepaalde vorm van toezicht, routine of discipline om hun werk goed te kunnen doen of mensen met kleine kinderen. Nu scholen, kinderopvang en opa en oma geen soelaas meer bieden, moeten zij thuis zorgen voor hun bloedjes, ze lesgeven en daarnaast ook hun normale werk doen. Bedenk dan dat het werktempo lager kan komen te liggen. Herverdeel desnoods de taken over het team.
Wat de boel bij massaal thuiswerken ook nog flink kan vertragen, zijn IT-problemen. Als het hele kantoor op het bedrijfsnetwerk zit te thuiswerken, kan het gebeuren dat het overbelast raakt en mensen daardoor zitten te duimendraaien. Schaal dus direct op als het bedrijfsnetwerk al die thuiswerkers niet aankan.

Vinger aan de pols

Geef uw medewerkers de ruimte om thuis wat flexibeler met hun werktijden om te gaan. De ene medewerker werkt liever ’s avonds, de ander liever ’s ochtends vroeg. Maak wel afspraken over wanneer wie bereikbaar moet zijn. En houd bij al dat thuiswerken de vinger aan de pols: het kan een valkuil zijn voor medewerkers om te lang door te blijven werken om die klus nog af te maken. Zorg dus voor regelmatige contactmomenten om te peilen hoe de zaken ervoor staan. Zo zit u straks met medewerkers zonder corona, maar met burn-outklachten en een pijnlijke nek en schouders. 

Bijlagen bij dit bericht