Doelzoeken in Excel

In Excel bestaan veel opdrachten en hulpmiddelen die u kunt gebruiken zodra u formules toepast op uw data. Een handig hulpmiddel is 'doelzoeken'. Doelzoeken is een onderdeel van het krachtige hulpmiddel 'Wat als'-analyse; met behulp van doelzoeken vindt u oplossingen op tegenovergestelde wijze aan hoe u normaal gesproken formules toepast op uw data. Met behulp van doelzoeken is de gewenste uitkomst van een formule al bekend, en wilt u juist weten welke invoer tot die gewenste uitkomst zal leiden. In deze vaktool wordt de werking en toepassing van de mogelijkheden van doelzoeken aan u uitgelegd aan de hand van een voorbeeld en een stappenplan.

Doelzoeken kunt u toepassen als u bijvoorbeeld een commissieregeling voor uw verkoopteam wilt opstellen, waarbij u weet welke omzetcijfers uw teamleden behalen en welk salaris u uiteindelijk wilt betalen aan een teamlid. Om te achterhalen welke commissie u over de verkoopresultaten dient uit te keren aan uw werknemers, zonder een te hoog salaris te betalen, kunt u de commissie achterhalen met behulp van doelzoeken.

Download de tool
Direct toepasbaar in de praktijk

Rekentool - MS Excel - 93.00 kb

  • Ontwikkeld door experts in samenwerking met de redactie van Rendement Uitgeverij.
  • U ontvangt automatisch bericht bij een update van de tool
Deze tool komt voor in de volgende trajecten:

Gerelateerd aan deze tool

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Excel?

Bouke van Kleef

Innovatiecoaches, trainers, adviseurs, huisstijlspecialisten en programmeurs

AVK
Adviseur is nu beschikbaar