Laat u niet overtuigen door valse argumenten

U speelt vast ook wel eens op iemands emoties in om uw zin te krijgen. U komt dan niet met inhoudelijke argumenten, maar gebruikt een drogreden om de ander over te halen. Ook op de werkvloer komt dit vaak voor. Maar u kunt zich hiertegen wapenen!

31 maart 2011 | Door redactie

Een drogreden is een redenering die niet klopt, maar dit wél lijkt te zijn. Bij de zogenoemde 'zieligheiddrogreden' (officieel ‘ad misericordiam’ genoemd) speelt iemand in op uw emoties om iets van u gedaan te krijgen, en komt hij niet met inhoudelijke argumenten. Ook op de werkvloer komt dit vaak voor. Zo kan een collega u bijvoorbeeld vragen iets voor haar te doen, omdat zij het zó druk heeft dat zij ‘echt even niet meer weet hoe het verder moet’. Maar ook bij onderhandelingen met inkopers kunt u ermee te maken krijgen. Een leverancier probeert u bijvoorbeeld over te halen om met hem in zee te gaan en niet met zijn concurrent. Hij heeft uw order harder nodig aangezien zijn bedrijf veel geld verloren heeft door de economische crisis. Hij geeft u echter geen inhoudelijke argumenten, maar gooit het over de zielige boeg.

De beste reactie op een zieligheiddrogreden

U kunt zich tegen deze ‘morele chantage’ wapenen en beleefd laten merken dat u hier niet van gediend bent:

  • Toon uw medeleven en geef aan dat u het een vervelende (of zelfs verschrikkelijke) situatie vindt.
  • Vraag vervolgens hoe deze situatie te maken heeft met wat er van u gevraagd wordt.
  • Als blijkt dat er geen verband is, kunt u (uiteraard nog steeds op vriendelijke toon) aangeven dat er dan ook geen reden is om met dit verzoek akkoord te gaan.

Zo kunt u het verzoek weigeren, zonder de gevoelens van de persoon in kwestie te krenken.