Pincode blijft toch tot februari 2014

De Belastingdienst wil het gebruik van pincodes voor het indienen van aangiften afschaffen. Het besluit om het gebruik van een pincode voor het ondertekenen van een aangifte omzetbelasting of intracommunautaire prestaties al met ingang van 1 februari 2013 af te schaffen is echter uitgesteld. Voor deze aangiftes blijft het nog mogelijk de aangifte in te dienen met een pincode tot 1 februari 2014.

23 juli 2012 | Door redactie

Voor bepaalde aangiften blijft de datum van 1 februari 2013 echter wel staan. Aangiften inkomstenbelasting voor zowel ondernemers als particulieren over 2011 en eerdere jaren kunt u namelijk vanaf 1 februari 2013 niet meer met een pincode indienen. Dit geldt ook voor het doen van de aangiften vennootschapsbelasting over 2011 en eerdere jaren. Voor de aangiften loonheffingen kunt u vanaf 1 juli 2013 de pincode niet meer gebruiken.

Vraag tijdig het certificaat aan

U moet vanaf 1 januari 2013 de aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting doen met SBR via een beveiligd digitaal kanaal van de overheid, Digipoort. Het BAPI-certificaat is dan ook niet meer geldig. Voor het indienen van een aangifte via Digipoort heeft u een PKIoverheid services certificaat nodig. Of u nu een BAPI-certificaat gebruikt of een pincode, u moet tijdig een PKIoverheid services certificaat aanvragen.

Pincode kunt u nog even gebruiken

Voorlopig kunt u dus nog gebruik maken van de pincode voor het indienen van aangiften. Heeft u geen pincode, dan kunt u met het formulier 'Opgaaf digitale handtekening ondernemers en ondernemingen' een pincode opgeven. Wilt u met een pincode ondertekenen, dan moet u beschikken over:

  • een pincode
  • een digitale postbus
  • een procesidentificatie (proces-id) per aangiftesoort
  • een inbelaccount (alleen als de aangiften via een inbelvoorziening naar de Belastingdienst worden verzonden)