Hoe communiceer ik over ontslag?

De economische crisis heeft uiteindelijk ook in mijn organisatie toegeslagen. Daarom ben ik helaas gedwongen om een aantal van mijn medewerkers te ontslaan. Hoe kan ik dit binnen mijn organisatie het beste communiceren?

Antwoord

10 april 2015

Ontslag maakt veel los in een organisatie. Zorgvuldige communicatie is dan ook van groot belang. De algemene mededeling over de reorganisatie en het bijbehorende ontslag kan het beste voor rekening komen van de hoogst verantwoordelijke leiding­gevende. Daarmee maakt u meteen duidelijk dat het besluit op strategisch niveau is genomen.

Zelf bent u verantwoordelijk voor de mededeling aan de direct betrokkenen: degenen die ontslagen worden én degenen die blijven. Het is het beste als u hierover één op één het gesprek aangaat. Daarbij maakt u gebruik van de techniek van het slechtnieuwsgesprek: direct met het slechte nieuws komen, ruimte bieden voor reactie, daarna de gewenste toelichting geven en praktische afspraken maken. Voor eventuele ondersteuning en toelichting kan ook iemand van P&O aanwezig zijn. Ook de vervolgcommunicatie met de ‘blijvers is erg belangrijk. Om te voorkomen dat een negatieve sfeer de overhand krijgt, moet u met hen het gesprek aangaan over hun gedachten en gevoelens. U voert deze gesprekken bij voorkeur met het nieuwe team, eventueel begeleid door een interne of externe gespreksleider.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Netwerken
    • Videocollege 21 minuten

    Snel en doeltreffend contact leggen met interessante mensen, wie wil dat niet? Netwerken is het toverwoord voor het leggen van contacten met mensen die u tegenkomt. Denk aan ontmoetingen...

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • Telefoneren
    • Videocollege 12 minuten

    Tussen privé telefoneren en zakelijk telefoneren zit een groot verschil. Zakelijk gezien voelen veel mensen zich onzeker. Deze cursus leert u om een goed en zakelijk telefoongesprek...

Heeft u een vraag over Interne communicatie?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar