Hoe kunt u echt luisteren als coach?

Antwoord

18 november 2009

Het helpt als enthousiasme, nieuwsgierigheid en empathie al van nature tot uw karaktereigenschappen behoren. U kunt uw luistertechnieken toetsen aan de onderstaande richtlijnen. U:

  • kijkt uw gesprekspartner aan terwijl hij praat;
  • vraagt door om de kwestie duidelijk te krijgen;
  • herhaalt af en toe wat uw gesprekspartner zegt;
  • komt niet gehaast of geforceerd over;
  • bent rustig en ontspannen;
  • laat ook in non-verbale communicatie zien dat u luistert;
  • komt aandachtig en geïnteresseerd over;
  • wacht rustig af tot uw gesprekspartner zijn punt heeft gemaakt.

Het werkt niet als u bovenstaande richtlijnen geforceerd gaat toepassen. De enige manier om bijvoorbeeld aandachtig over te komen, is door er ook echt met uw aandacht bij te zijn. En het maken van een ontspannen indruk is onmogelijk als u eigenlijk zo gespannen als een veer bent.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Motiveren
    • Videocollege 14 minuten

    Motiveren betekent niets meer of minder dan in beweging zetten. Dat is dus iets anders dan opjagen en afbranden. Hoe u uw collega's en werknemers in beweging zet én in beweging...

Heeft u een vraag over Coaching?

Ruben Kooy

Psycholoog

Akerendam
Adviseur is nu beschikbaar