Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke punten kunnen wij de nieuwsbrief het beste aanpassen?

Antwoord

17 april 2015

U kunt op verschillende manieren de effectiviteit van uw e-mailnieuwsbrief verbeteren. Welke punten dat zijn, hangt van verschillende factoren af. Om te achterhalen wat in uw geval de beste verbeterpunten zijn, kunt u peilen hoe de ontvangers reageren op verschillende aanpassingen. Door iedere keer één wijziging te testen in een A/B-test, krijgt u per aanpassing een beeld van het effect. Zo kunt u met de volgende punten testen:

  • verschillende lay-outs;
  • verschillende kleuren;
  • verschillende lettertypes en variaties in lettergrootte;
  • de hoeveelheid tekst in de nieuwsbrief;
  • knoppen;
  • de plek van belangrijke call-to-actions.

Betrouwbaar

Naast de bovenstaande punten is het ook aan te raden om aandacht te besteden aan de zaken die de ontvanger moeten overhalen om op uw mail te klikken. Wat is het e-mailadres dat u gebruikt? Van wie ontvangt uw doelgroep de e-mail? Gebruik hiervoor liever niet meer dan 25 tekens (inclusief wat er achter het @-teken staat) en zorg voor een betrouwbaar e-mailadres. Gebruik hier bij voorkeur geen noreply adres voor zoals noreply@rendement.nl. Noreply straalt namelijk weinig betrouwbaarheid uit. Beter is een product- of merknaam, de naam van uw webwinkel of de naam van een persoon.

Aanbieding

Het loont de moeite om goed te testen met onderwerpregels. Zo ontdekt u welke onderwerptekst uw doelgroep het meeste aanspreekt. U heeft voor de onderwerpregel maximaal 50 tekens, anders valt er tekst buiten beeld van de ontvanger. Let op dat u in uw onderwerpregel geen spamgevoelige taal gebruikt. ‘Win een gratis product-‘ of ‘U heeft een gratis -product gewonnen!’ komen misschien wel door de spamfilters, de kans is groot dat de ontvanger denkt dat het spam is die onder uw naam is verzonden. Heeft u een goede onderwerpregel gevonden, hergebruik die dan niet te vaak. Wel kunt u het tekstgebruik en de soort aanbieding in nieuwe mails opnieuw toepassen.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over E-mailmarketing?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar