Hoe ziet mijn landingspagina er eigenlijk ideaal gesproken uit?

Ik vul mijn dagen momenteel met het uitstippelen van een grootse online advertentiecampagne. Het is de bedoeling dat de doelgroep via banners naar een landingspagina wordt gelokt. Hier kunnen zij direct ons product aanschaffen. Hoge conversie is vanzelfsprekend het doel van de landingspagina. Hoe richt ik zo’n pagina optimaal in?

Antwoord

17 april 2015

Er bestaan verschillende soorten landingspagina’s. Van rustig ogende pagina’s die duidelijk voor één doel zijn gemaakt tot drukke miniwebsites die zeeën van informatie bieden. In uw geval gaat het om de verkoop van een product. U kunt kiezen voor een ‘kale’ pagina waar de bezoeker direct een bestelling kan plaatsen. Die kan bijvoorbeeld enkel bestaan uit een bestelformulier waarop de noodzakelijke gegevens ingevuld kunnen worden. Het is beter om deze pagina geen onderdeel van uw website te maken.

Kort

Het navigatiemenu, banners en andere knoppen, kunnen de bezoeker afleiden. Hoe verleidelijk het ook is, vraag niet om gegevens die u niet nodig heeft om de bestelling in orde te maken. Vragen om geboortedata en gezinssamenstelling wekken alleen ergernis op, en kunnen funest zijn voor de verkoop.
Geeft u liever ook wat aanvullende informatie over het product, dan heeft u verschillende andere opties. Wat dacht u van een pagina waarop bezoekers extra informatie ontvangen door middel van doorklikken? Met elke klik komt de bezoeker op een nieuwe pagina waar een kort stukje tekst over uw product staat. Omdat het korte stukjes tekst zijn en scrollen niet nodig is, kan zo’n pagina erg effectief zijn. Vergeet niet om de bezoeker op elk moment de mogelijkheid te geven om het product aan te schaffen.

Klikken

De keerzijde van deze vorm is dat bezoekers het doorklikken soms snel zat zijn en de pagina verlaten. Zorg dus dat de informatie uitnodigt tot doorlezen en vraag de bezoeker niet om te vaak te klikken. Vier keer achter elkaar moeten klikken is iets heel anders dan tien maal. Een alternatief is de productpagina. Die kent u wel van grote fabrikanten in de elektronicasector. Op deze pagina beschrijft u het product, noemt u de speerpunten en komen eventuele specificaties aan de orde. Natuurlijk kunnen geïnteresseerden met één druk op de knop het product in hun winkelwagentje leggen. Dit soort landingspagina’s kennen voordelen zoals de vindbaarheid in zoekmachines, maar hebben ook een gevaarlijk nadeel. Ze zijn meestal onderdeel van de gewone website. Zoals eerder genoemd kunnen bezoekers daardoor heel makkelijk afgeleid raken en naar een andere pagina surfen. Voor uw conversie betekent dat meestal einde oefening.

Computerspelletje

Heeft u een ruim budget en wilt u het groots aanpakken, geef uw product dan een eigen website. Het creëren van een productwebsite die losstaat van de gewone website gebeurt steeds vaker. Een recent voorbeeld is het computerspelletje Grand Theft Auto V. Die heeft een eigen website gekregen waar fans onder meer informatie kunnen krijgen, het laatste nieuws kunnen lezen, wallpapers kunnen downloaden en video’s kunnen bekijken.

Zoet

Een volledige miniwebsite lanceren als landingspagina kan flink in de kosten lopen. Bovendien bent u er wel even zoet mee. Het hele proces van brainstormen tot het live gaan van de website; daar gaat wel wat tijd overheen. Tel daarbij op dat u de website maar tijdelijk kunt gebruiken. Hij is meestal onderdeel van een grootschalige marketingcampagne. Denk aan een grote bioscoopfilm of een nieuw model smartphone. Na een tijdje loopt het aantal bezoekers terug tot zo goed als nul en heeft de website geen nut meer. Het moge duidelijk zijn: een miniwebsite als landingspagina is alleen voor de grote jongens weggelegd.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

  • Hoe lanceer ik producten met succes?

    In het eerste kwartaal van 2014 hebben wij een grootse productlancering gepland. Het is voor ons bedrijf belangrijk dat dit product een succes wordt. Daarom laten wij...

  • Wel of niet de concurrent aanvallen?

    Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te...

  • Nieuw logo een verstandige keuze?

    Ons bedrijf heeft al sinds de oprichting twintig jaar geleden hetzelfde logo. Vergeleken met andere logo’s ziet het er eigenlijk een beetje suf en oubollig uit....

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar