‘Ik werk me suf!’ Wat gaat er mis?

Een medewerker is er al een paar keer op aangesproken dat hij zijn deadlines niet haalt. Zelf is hij van mening dat hij heel hard werkt. Voor zijn leidinggevende valt het niet mee om de vinger op de zere plek te leggen. Krijgt de medewerker zijn werk niet af omdat hij niet goed plant of is hij misschien te snel afgeleid? Hoe krijgen we hier meer zicht op?

Antwoord

30 maart 2015

Tijdgebrek kan verschillende oorzaken hebben. Misschien neemt de medewerker te veel hooi op zijn vork of is de werkdruk te hoog. Maar er zijn meer factoren die de planning kunnen beïnvloeden. Mogelijk heeft de medewerker niet de volledige vrijheid om zelf zijn tijd in te delen. Het kan ook zijn dat hij voor sommige werkzaamheden afhankelijk is van anderen, die weer eigen prioriteiten en deadlines hebben. Naast omgevingsfactoren heeft de medewerker mogelijk te kampen met persoonlijke eigenschappen die het tijdig afronden van zijn werk bemoeilijken.Onderzoek eerst welke externe factoren ervoor zorgen dat hij zijn deadlines niet haalt.

Werkstijl

Kijk daarna kritisch naar de persoonlijke werkstijl van de medewerker. Misschien kan hij moeilijk nee zeggen, is hij erg perfectionistisch of vertoont hij uitstelgedrag. Coaching op assertiviteit of een cursus timemanagement kan dan uitkomst bieden.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Werkhouding?

Ruud de Leede

Docent, Register Casemanager, Mediator

CS Opleidingen
Adviseur is nu beschikbaar