Is bedrijfshulpverlening in uw organisatie noodzakelijk?

Antwoord

19 mei 2010

Ja, u bent wettelijk verplicht om in uw organisatie per vijftig medewerkers minimaal één bedrijfshulpverlener (BHV'er) te hebben. Een BHV'er is een medewerker die vanuit uw organisatie training krijgt om hulpverlening te bieden bij gevaarlijke situaties en iedereen in veiligheid te brengen in geval van nood. Een BHV'er speelt een grote rol bij zowel ongevallen als noodsituaties. Taken van een BHV'er zijn onder andere:

  • het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
  • brandbestrijding;
  • evacuatie van medewerkers én bezoekers/gasten in noodsituaties;
  • communicatie met hulpverlenende instanties.

BHV'ers kunnen na een basistraining hun vaardigheden op peil houden als u hen regelmatig laat na- en bijscholen en oefeningen organiseert. Laat BHV'ers eventueel een aanvullende cursus volgen als er bijzondere risico's aanwezig zijn in uw organisatie, bijvoorbeeld als met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Bedrijfshulpverlening?

Emma Bevers

Advocaat arbeidsrecht

Vasteland Advocaten
Adviseur is nu beschikbaar