Kan ons bedrijf een kleur claimen?

Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat dit over de Duitse markt, maar ik vroeg me toch af of er in Nederland vergelijkbare mogelijkheden zijn. Het bedrijf waar ik voor werk gebruikt namelijk een opvallende kleur groen. Wij hebben er wel oren naar om die kleur groen te patenteren.

Antwoord

17 april 2015

Het claimen van een kleur kán in uitzonderlijke gevallen, maar is niet de gewoonste zaak van de wereld. Alle tinten van de kleur groen of blauw opeisen, is bijvoorbeeld uitgesloten. Een bedrijf kan hoogstens een PMS-kleur en de tinten die erop lijken claimen. Zo heeft KPN – toen nog onder de naam PTT Telecom – in de jaren negentig van de vorige eeuw een concurrent voor de rechter gesleept. Dat bedrijf gebruikte een kleurtint die erg leek op het PTT-groen. Omdat beide bedrijven actief waren in dezelfde markt, wilde PTT dat de concurrent een andere kleur ging gebruiken. De rechter oordeelde dat de concurrent inderdaad over de schreef was gegaan door een kleurschakering te gebruiken die te dicht lag bij het groen van PTT. Wel benadrukte de rechter dat zijn uitspraak niet betekende dat PTT het patent op groen had. Alleen de PMS-kleur die de telecomaanbieder gebruikte en de tinten die erop leken, waren verboden terrein. Het is überhaupt niet mogelijk om patent aan te vragen op een kleur, in tegenstelling tot een merknaam of een logo. Er zijn geen wettelijke bepalingen die het mogelijk maken om een kleur op te eisen in de vorm van een octrooi. Een octrooi is namelijk bedoeld om te voorkomen dat anderen aan de haal gaan met uw uitvinding. Omdat bedrijven de kleur uit hun logo niet hebben uitgevonden, is een octrooi uitgesloten.

Slepen

Onder het merkenrecht vallen wél onderscheidende verpakkingen en kleuren. Vandaar dat PTT gelijk kreeg van de rechter. Is een kleur dus onlosmakelijk met uw (geregistreerde) merk verbonden, dan kunt u een poging doen de kleur op te eisen. Die moet dan wel een associatie met u oproepen – denk aan het groen van Heineken of het rood van Coca Cola. Een ander bedrijf dat dezelfde of een vergelijkbare kleur gebruikt, kunt u in dat geval voor de rechter dagen. U heeft dan een goede kans om net als PTT het gelijk aan uw kant te krijgen.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Meest gelezen

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

  • Wanneer is er sprake van merkinbreuk?

    Er zijn vier soorten merkinbreuk te onderscheiden: Iemand gebruikt hetzelfde merk voor producten en diensten die u ook aanbiedt. Dat kunt u sowieso verbieden. Iemand...

Heeft u een vraag over Merkrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar