Kunt u mij vertellen wat de code
 social media marketing inhoudt?

Social media is voor ons bedrijf een belangrijk speerpunt in 2013. Ik ben degene die verantwoordelijk is voor de activiteiten op websites als Facebook, Twitter en LinkedIn. Nu kwam mij ter ore dat de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) een code social media marketing heeft gepubliceerd. Het is voor mijn bedrijf wel heel relevant om de inhoud daarvan te kennen natuurlijk. Zou u mij in het kort kunnen vertellen wat de code social media marketing van DDMA inhoudt?

Antwoord

17 april 2015

De code social media marketing van DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) heeft inderdaad het levenslicht gezien. Het document is gericht op bedrijven die reclamemaken via social media. Bij het verspreiden van reclame wordt onderscheid gemaakt tussen verspreiders die in opdracht van u handelen en consumenten die vrijwillig uw boodschap verspreiden.

Geloofwaardigheid

De code social media marketing bestaat uit een aantal punten:

  • U moet transparant zijn over de relatie die u heeft met degene die uw reclame verspreidt, als die relatie relevant is. Volgens DDMA is een relatie als relevant te bestempelen als die de geloofwaardigheid en herkenbaarheid van uw advertentie zou kunnen beïnvloeden of als het verspreiden een ander voordeel oplevert voor u. U kunt daarbij denken aan een partnerbedrijf dat op uw verzoek uw reclame op Twitter retweet. Het moet in dat geval duidelijk zijn dat u daarom heeft gevraagd en dat u samen zaken doet.
  • Het is niet toegestaan om kinderen onder de twaalf jaar te stimuleren om reclame te maken voor uw product of dienst op social media.
  • Aan u de taak om verspreiders van uw boodschap bekend te maken met de code social media marketing. Let erop dat u ook verplicht bent om verspreiders op de regels te wijzen als zij niet in uw opdracht werken.
  • Als u content op uw eigen socialmediapagina op zo’n manier weergeeft of bewerkt dat deze de mening van ontvangers over uw product of dienst kan beïnvloeden, moet u dit duidelijk laten weten.
  • Mocht iemand die uw uiting verspreidt die wijzigen, waardoor de mening van de ontvanger beïnvloed wordt, dan moet u op de volgende twee punten letten:
  • U moet de verspreider contractueel verplichten om zich aan alle relevante wet- en regelgeving te houden.
  • Het is vervolgens aan u om u in te spannen een overtreding van de wet- en regelgeving te voorkomen.
  • Wie vindt dat u de code overtreedt, mag schriftelijk een klacht bij u indienen. U bent dan verplicht om de klacht te onderzoeken en de klager binnen vier weken schriftelijk te informeren over de uitkomst van het onderzoek en de eventuele maatregelen die u op basis van de uitkomsten gaat nemen.
  • Houdt u zich niet aan het vorige punt of is de klager niet tevreden over uw reactie, dan kan hij een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. De klacht moet dan binnen vier weken binnen zijn na het verlopen van de tijd die u had om te reageren op de klacht, of vier weken na de ontvangst van uw reactie. Als dit onmogelijk van de klager kan worden verwacht, is soms een uitzondering mogelijk.

Richtlijnen

De code social media marketing wordt nog door DDMA geëvalueerd. Hier en daar kunnen de richtlijnen nog worden bijgesteld. U kunt de code zien als een aanvulling op verschillende wetten, namelijk die uit het Burgerlijk Wetboek, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, de Telecommunicatiewet en de Nederlandse Reclame Code.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • ROI berekenen van social media
    • Videocollege 12 minuten

    Hoewel inmiddels duidelijk is dat het fenomeen social media een blijvertje is en dat het zijn meerwaarde heeft bewezen, zijn er in iedere organisatie wel twijfelaars te vinden. Zij...

Heeft u een vraag over Social media?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar