Kunt u relatiegeschenken inzetten voor relatiebeheer?

Antwoord

11 maart 2010

Relatiegeschenken weggeven is een goed middel om uw klanten extra aandacht te geven. Cadeaus zorgen voor een gevoel van waardering en persoonlijke aandacht en iedereen vindt het leuk om een cadeautje te krijgen. U kunt daarom relatiegeschenken prima inzetten voor relatiebeheer.

Bij relatiegeschenken denkt u meestal aan producten als wijn, paraplu's en gadgets, maar u kunt uw klanten ook eens meenemen naar een voetbalwedstrijd, concert of ander evenement. Neemt u klanten mee naar een evenement of gaat u met hen een hapje eten, dan kunt u in een ontspannen sfeer praten over wederzijdse interesses. Uiteraard moet u op zulke uitstapjes niet de zakelijke kant van uw relatie met de klant uit het oog verliezen.

Een aantal praktische tips bij het geven van relatiegeschenken:

  • Kies het juiste moment. In december krijgen mensen vaak al veel cadeaus, dus dan heeft u kans dat uw geschenk op een grote hoop belandt.
  • Probeer een verband te leggen tussen het cadeau, uw eigen bedrijf en de klant. Een geschenk maakt dan meer indruk.
  • Overdrijf niet. Een overdreven duur geschenk kan uw klant in verlegenheid brengen en dit gaat ten koste van uw relatie met hem.