Rechtszaak aanspannen vanwege
 negatieve informatie op internet?

Ik haal veel voldoening uit mijn rol als bestuurder, maar een vervelende situatie uit het verleden blijft me achtervolgen. Uiteindelijk heb ik kunnen aantonen dat beschuldigingen aan mijn adres niet klopten, maar toen circuleerden er al negatieve berichten over het incident online. Wat kan ik doen om dit te laten verwijderen? Naar de rechter gaan?

Antwoord

20 april 2015

Het is niet makkelijk om iets te verwijderen dat online is verschenen, zeker niet als het ook op verschillende websites is beland. Zou het om negatieve berichtgeving gaan die klopt, dan kan dit het einde betekenen van uw loopbaan als bestuurder. Fnuikender is het als onjuiste berichten boven aan de lijst van zoekresultaten komen als er op uw naam gezocht wordt. U kunt dit echter niet zomaar verwijderen.

Procedure

U bent niet de enige die met negatieve berichtgeving online te maken heeft (gehad). Sommige bestuurders hebben ervoor gekozen een advocaat in te schakelen om namens hen verwijdering van het bericht te sommeren, soms zelfs via een procedure. Dit heeft niet altijd tot het gewenste effect geleid. De rechtbank heeft zich eerder gebogen over fouten in digitale archieven, waarbij de integriteit van het archief toch belangrijker werd geacht dan de inbreuk op het imago van een individu. Een rechtszaak aanspannen kan u dus meer kosten dan het oplevert.

Omlaag

Dit wil niet zeggen dat het u blijft achtervolgen. Zeker als de kwestie ongegrond was of als u het heeft opgelost. Mocht u solliciteren naar een andere bestuursfunctie, wees de ander dan voor door er zelf over te beginnen als het nog prominent online staat en kom met referenties. Onjuiste berichten kunt u daarnaast beperken door middel van positieve berichtgeving over u of de organisatie waarvan u bestuurder bent, zodat deze berichten de negatieve berichten omlaag drukken in de zoekresultaten.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

  • Is een pilot instemmingsplichtig?

    Binnen onze organisatie is een werkgroep opgestart om de (zorg)instelling helemaal rookvrij te maken voor cliënten en medewerkers. Nu werken we nog met rookruimtes. Binnenkort...

  • Moet ik een korte broek accepteren?

    Tijdens warme dagen zie ik steeds meer medewerkers in korte broek en op slippers op het werk verschijnen. Ik vind dat niet erg representatief voor onze organisatie. Moet...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

Meest gelezen

  • Wat is actiecommunicatie?

    Door gebruik te maken van actiecommunicatie, probeert u het gedrag van uw doelgroep te beïnvloeden. Wat wilt u dat men doet en hoe krijgt u dat voor elkaar? Denk...

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Wat is themacommunicatie?

    U kunt themacommunicatie inzetten om uw imago of naamsbekendheid op te bouwen. U probeert vooral door middel van verschillende media de kennis over uw organisatie onder...

Heeft u een vraag over Reputatie en imago?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar