Verzendkosten toch terugbetalen?

Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De klant dreigt nu onze bankrekening te bevriezen. Moet wij hem nu toch de verzendkosten terugbetalen?

Antwoord

17 april 2015

Om maar meteen antwoord te geven op uw vraag, uw klant staat in zijn recht. U moet bij een retourzending ook de verzendkosten binnen dertig dagen terugbetalen. Het gaat dan om de kosten die uw bedrijf heeft doorberekend om het product naar de klant te sturen. Die periode van dertig dagen gaat in als de klant heeft aangekondigd dat hij het product niet wil hebben en het dus terug zal sturen of vanaf het moment dat u de retourzending heeft ontvangen. De kosten voor dit terugsturen zijn overigens wel voor de klant zelf. U kunt wel overwegen om ook dit terugsturen gratis te maken als een vorm van klantenservice.

Vermelding

De vermelding op uw site dat u verzendkosten niet terugbetaalt na een retourzending, is in strijd met de wet. Volgens de Wet Koop op afstand bent u bij een retourzending verplicht om de eerste verzendkosten te vergoeden. De opmerking op uw site heeft daarom geen nut en u doet er verstandig aan om dit aan te passen zodat u aan de wet voldoet.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar