Waar letten potentiële sponsoren op?

Onze vereniging wil graag in zee gaan met een aantal ondernemingen om onszelf en ons doel beter in de markt te zetten. Bovendien kan dit ons helpen om bepaalde projecten te financieren. Hoe halen we het beste potentiële sponsoren over?

Antwoord

20 april 2015

Het organiseren van projecten en evenementen is een goede manier om een groter publiek kennis te laten maken met uw vereniging en uw maatschappelijk doel. Om de kosten te dekken, is het lucratief om dit samen met ondernemingen of andere organisaties uit te voeren. Daarbij is ook een rol weggelegd voor sponsors. Belangrijk is dat het zowel uw belangen als die van de sponsor dient. Zoek daarom bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, het liefst in dezelfde branche of sector. Het sponsoren van een bepaald project of evenement is namelijk bevorderlijk voor de goodwill van dat bedrijf. U moet goed kunnen toelichten wat een sponsor terugkrijgt voor zijn sponsorbijdrage, zowel de tastbare als de niet-tastbare zaken.

Verwachtingen

Het is niet makkelijk om een geschikte onderneming te vinden als sponsor, want het gaat niet alleen om de persoonlijke relaties of publiciteit maar ook om uw zaken en doelen. Bespreek daarom goed met elkaar wat u van een sponsor verwacht en wenst en andersom. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:

  • de bijdrage en waarde van uw project voor een bepaald probleem;
  • de beschikbare middelen;
  • het bereik van het project;
  • de verantwoordelijkheid voor de uitvoering;
  • andere partijen die (eventueel) meedoen;
  • onderbouwing van gemaakte keuzes.

Het is verder van belang dat u goed kunt aangeven waarom juist uw organisatie dit project organiseert en waarom uw organisatie daarvoor het meest geschikt is. Door u te onderscheiden, is het voor de potentiële sponsor duidelijk met wie en wat hij te maken heeft en of dit binnen de doelen van zijn onderneming past. Op www.rendement.nl/bestuurtools vindt u een checklist die de besluitvorming van een sponsor weergeeft.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Welke vormen van sponsoring bestaan er?

    Er zijn drie pijlers van sponsoring, die hier kort aan de orde komen: Logo’s: De eerste pijler is de meest traditionele, namelijk de mogelijkheid om ‘logo’s...

  • Wanneer betaalt u BTW bij sponsoring?

    De waarde van de sponsoring wordt gesteld op de inkoopprijs van het materiaal of de dienstverlening en hierover moet BTW worden betaald. Is de gesponsorde partij ondernemer,...

Heeft u een vraag over Sportsponsoring?

Vera Peerdeman

Directeur

Nassau Fundraising
Adviseur is nu beschikbaar