Waar moet een vertrouwenspersoon aan voldoen?

Antwoord

12 november 2010

Bij een vertrouwenspersoon kunnen werknemers terecht met problemen of klachten over ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Dit kan anoniem en op vertrouwelijke basis, waardoor de privacy van werknemers wordt gewaarborgd. Een goede vertrouwenspersoon:

  • is sociaal, toegankelijk, oprecht en gezaghebbend;
  • heeft enige levenservaring en kan zich inleven in anderen;
  • heeft het vertrouwen van werknemers;
  • weet hoe hij moet omgaan met vertrouwelijke informatie;
  • kan omgaan met weerstand en objectief naar zichzelf kijken;
  • kan goed onafhankelijk functioneren;
  • heeft communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • weet wat er juridisch gezien bij komt kijken als een werknemer een klacht indient;
  • begrijpt de organisatiestructuur en -cultuur en heeft kennis van de individuele en groepsprocessen die op de werkvloer kunnen spelen.

Hoewel een vertrouwenspersoon klachten vertrouwelijk moet behandelen, is dit soms onmogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de wettelijke meldingsplicht bij strafbare feiten.

Wilt u meer informatie over de rol van een vertrouwenspersoon in uw bedrijf? Kijk dan ook eens op www.arboportaal.nl

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Vertrouwenspersoon?

Huub Pennock

adviseur, trainer en coach duurzaam gezond werken

Ergo-balans
Adviseur is nu beschikbaar