Wat is een beoordelingsgesprek?

Antwoord

14 januari 2010

In het beoordelingsgesprek wordt de werknemer afgerekend op zijn prestaties. Daar zijn formele consequenties aan verbonden, zoals veranderingen in beloning of functie. De direct leidinggevende voert vaak het beoordelingsgesprek. Hij heeft een goed beeld van de prestaties, het werkgedrag en de persoonlijkheid van de werknemer. Als P&O'er kunt u deelnemen aan het beoordelingsgesprek om uw visie te geven en de objectiviteit van het oordeel te bewaken.

Voor beoordelingsgesprekken zijn een drietal punten van groot belang:

  • Het is noodzakelijk dat u elk onderdeel van de beoordeling onderbouwt.
  • Geef kritiek op een positieve, opbouwende manier.
  • Zoek samen met de werknemer naar oplossingen voor eventuele ter sprake gekomen problemen.

Wacht niet met een beoordelingsgesprek tot het afgesproken tijdstip als er op een eerder moment iets dreigt mis te lopen. Dan moet u meteen actie ondernemen en het beoordelingsgesprek naar voren halen.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Professioneel slechtnieuwsgesprek voeren
    • Videocollege 19 minuten

    Vroeg of laat komt u er als leidinggevende of als werkgever voor te staan: u moet iemand van uw werknemers wegsturen. U moet dan een slechtnieuwsgesprek voeren. Zo’n gesprek wilt...

  • Functieprofiel ontwerpen en gebruiken
    • Videocollege 30 minuten

    Werkgevers ontkomen er niet meer aan: met het oog op zowel het belonen als het beoordelen van het personeel zullen alle functies binnen de organisatie helder en concreet moeten zijn....

  • Functionerings- en beoordelingsgesprekken deel 1
    • Videocollege 26 minuten

    Weet u wel zeker dat een functioneringsgesprek echt verschilt van een beoordelingsgesprek? Dan bent u de uitzondering op de regel! Kunt u in een paar zinnen dat verschil aangeven? Zo...

Heeft u een vraag over Functioneren en beoordelen?

Gert-Jan van Bodegraven

HRM Adviseur

Visser & Visser
Adviseur is nu beschikbaar