Wat is het verschil tussen rationele en emotionele argumenten?

Antwoord

13 oktober 2010

Er zijn twee soorten argumenten die een consument tot koop kunnen aanzetten:

  1. rationele argumenten: deze argumenten zijn bewijsbaar, objectief aantoonbaar of meetbaar. Denk hierbij aan het geven van vijf jaar garantie.
  2. emotionele argumenten: deze argumenten spelen in op het gevoel van de consument en zijn niet objectief. Denk hierbij aan producten die de kleur van was behouden of huidveroudering tegengaan.

Bij promoties werken emotionele argumenten meestal effectiever dan rationele argumenten. In geval van veiligheid en duurzaamheid van een product zijn rationele argumenten weer belangrijker.

Gebruik bij uw productaanbod zowel rationele als emotionele argumenten. Zo vermindert u onzekerheid of eventueel risicogevoel bij uw klant.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar