Wat is taakstellend budgetteren?

Antwoord

18 mei 2010

Bij taakstellend budgetteren bepaalt u het marketingbudget aan de hand van uw marketingdoelstellingen. Simpel gezegd is het budget zo groot als nodig voor het bereiken van die doelstellingen. Dit maakt de taakstellende methode de beste, maar ook de moeilijkste methode van budgetteren. Het is namelijk niet eenvoudig om een goede inschatting te maken van de manier en de frequentie van de inzet van uw marketinginstrumenten om marketingdoelstellingen te halen.

Het voordeel van taakstellend budgetteren is:

  • Er is een logisch verband tussen het budget en de omzet of winst.

Het nadeel van taakstellend budgetteren is:

  • Er is goed inzicht nodig in de markt, vraag en aanbod en daar hangt een prijskaartje aan.

 

Taakstellend budgetteren leunt op de marketingdoelstellingen van uw organisatie. U moet daarom zorgen dat deze doelstellingen correct opgesteld zijn. U kunt hiervoor de SMART-methode gebruiken. Een (marketing)doelstelling moet namelijk Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.

Meer over taakstellend budgetteren leest in het themadossier ‘De marketingmix' van Marketing Rendement (nummer 3, 2009)

 

banner-prinsjesdag-2017-738x110-G-rev02

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Budgetteren?

Jeroen Hettema

Adviseur financiële administratie, fiscale zaken en non-profit

Finovion
Adviseur is nu beschikbaar