Wel of niet de concurrent aanvallen?

Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te vergelijken in onze volgende advertentie. Mag dit of gaan wij hiermee te ver?

Antwoord

17 april 2015

Er zijn vele voorbeelden te noemen van bedrijven die de concurrent aanvallen in een advertentie. Denk maar aan de eeuwige vete tussen Coca Cola en Pepsi. Wat dichter bij huis werd de guitige Albert Heijn-hamster ooit eens ‘gekaapt’ in een Jumbo-actie. Het is volgens het Burgerlijk Wetboek toegestaan om een vergelijkende advertentie te maken. De uiting moet wel aan de voorwaarden in de Nederlandse Reclame Code voldoen. Anders heeft de concurrent waar u mee vergelijkt munitie om juridische stappen te nemen. Dat kan negatieve publiciteit opleveren. Zorg dat de advertentie niet misleidend is. Dat wil zeggen dat de beweringen die u doet controleerbaar juist moeten zijn. Verder mag u geen belangrijke informatie weglaten en moeten de punten waarop u vergelijkt te controleren zijn.

Zwak

Eigenlijk moet u uw product en dat van de concurrent op een objectieve manier vergelijken. Het is niet de bedoeling dat u de concurrent bewust zwart maakt of in een negatief daglicht plaatst. Het mag dus, maar de vraag is of het verstandig is. Het kan door de consument als ‘zwak’ of ‘laag’ worden gezien dat u de concurrent belachelijk maakt om zelf meer producten te verkopen.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar