Welke actietechnieken zijn er in joint promotion?

Antwoord

14 juni 2010

Joint promotionacties, waarbij twee of meer ‘merken' samenwerken, zijn altijd gericht op de consument. Er zijn drie manieren waarop joint promotion voordeel voor de consument kan opleveren:

  • Kansacties: consumenten kunnen een mooie prijs winnen, zoals een vakantie of auto. Het doel is meestal het verzamelen van klantgegevens, zoals e-mailadressen.
  • Prijs- of kortingsacties: dit levert voor de consument onmiddellijk voordeel op, door bijvoorbeeld een verlaagde prijs of ‘twee voor de prijs van één'.
  • Cadeauacties: extraatjes die iemand krijgt als hij ergens een nieuw lid aanbrengt of zelf lid wordt. Dat kunnen aanzienlijke cadeaus zijn, afhankelijk van de hoogte van het lidmaatschapgeld en de verwachte trouw van leden.

Hoewel er meestal een connectie is tussen de samenwerkende merken, is dit niet noodzakelijk. Het is echter wel een voordeel als de imago's van beide merken of organisaties in elkaars verlengde liggen.

Lees voor meer informatie het hoofdstuk over joint promotion in het themadossier ´Budgetmarketing´ van Marketing Rendement (nummer 2, 2010).

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar