Welke soorten klanten zijn er?

Antwoord

11 maart 2010

Klanten zijn op verschillende manieren onder te verdelen in groepen. Een veelgebruikte indeling is de volgende:

  • Actieve klanten zijn klanten die in een bepaalde periode producten of diensten hebben afgenomen.
  • Inactieve klachten zijn klanten die in een bepaalde periode niets hebben afgenomen, maar eerder wel.
  • Potentiële klanten zijn klanten die nog niets van u hebben afgenomen, maar waar u al wel eens contact mee heeft gehad.
  • Overige klanten zijn klanten waarmee u nooit zaken heeft gedaan en waarvan de kans klein is dat dit nog zal gebeuren.

Van elke groep klanten kunt u een profiel maken op basis van de bestellingen, contactmomenten en klachten.

Als u weet welke actieve, inactieve, potentiële en overige klanten u heeft, kunt u nadenken over de manier waarop u ze gaat benaderen. Denk hierbij eens aan een mailing of een kortingsactie!

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Relatiebeheer?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar