Welke vormen van kunst- en cultuursponsoring zijn er?

Antwoord

11 oktober 2012

Onder de soorten binnen dit sponsorgebied vallen bijvoorbeeld schilderkunst, muziek, film en fotografie. Vormen van kunst- en cultuursponsoring zijn bijvoorbeeld de sponsoring van:

  • een museum of een losse expositie daarbinnen;
  • toneelprijzen; een tour door een rockband;
  • een orkest; een talentvolle fotograaf.

U kunt gebruikmaken van de creativiteit van mensen en instellingen die werken in de wereld van de kunst en cultuur. Uw relaties stellen een bezoek aan een uniek klassiek concert of bijzondere tentoonstelling misschien meer op prijs dan (alweer) een avondje skybox tijdens een voetbalwedstrijd van Ajax in de Arena. Maar de belangrijkste reden voor de meeste bedrijven om te kiezen voor dit sponsorgebied is de mogelijkheid om het imago op te krikken of een merk te laden. De associatie met een hooggewaardeerde culturele instelling of bekende artiest kan veel betekenen voor uw goede naam, en de risico’s van kunst- en cultuursponsoring zijn relatief makkelijk te controleren.

Kunst- en cultuursponsoring is in de loop van de jaren tachtig van de vorige eeuw goed op gang gekomen. Instellingen en evenementen kregen de begroting steeds minder goed rond met subsidies en de verkoop van entreebewijzen. Dat gegeven en de groeiende vraag naar relatiemarketingmogelijkheden waarmee bedrijven zich echt konden onderscheiden van de concurrenten, zorgden voor een forse groei van het aantal sponsordeals binnen dit sponsorgebied.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is actiecommunicatie?

    Door gebruik te maken van actiecommunicatie, probeert u het gedrag van uw doelgroep te beïnvloeden. Wat wilt u dat men doet en hoe krijgt u dat voor elkaar? Denk...

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Wat is themacommunicatie?

    U kunt themacommunicatie inzetten om uw imago of naamsbekendheid op te bouwen. U probeert vooral door middel van verschillende media de kennis over uw organisatie onder...

Heeft u een vraag over Reputatie en imago?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar