Welke vormen van sponsoring bestaan er?

Antwoord

11 oktober 2012

Er zijn drie pijlers van sponsoring, die hier kort aan de orde komen:

  1. Logo’s: De eerste pijler is de meest traditionele, namelijk de mogelijkheid om ‘logo’s te plakken’. Denk bijvoorbeeld aan de reclameborden langs sportvelden. 
  2. Relatieontvangst: Pijler twee is ‘relatieontvangst’. U kunt als sponsor uw relaties ontvangen (‘fêteren’) bij een evenement, voorstelling of festival dat georganiseerd is door de gesponsorde organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een benefietsport- of muziekevenement waarvoor u als sponsor gratis toegangskaarten krijgt. U kunt dan samen met uw werknemers of zakenrelaties het evenement bezoeken. In zo’n informele omgeving werkt u niet alleen aan uw zakenrelaties, vaak komt u er ook echt tot zaken.
  3. Associatieve rechten: Pijler drie zijn ‘de associatieve rechten’. U kunt gebruikmaken van bepaalde rechten die gekoppeld zijn aan sponsoring. Dit is vaak de minst besproken, maar zeker niet de minst belangrijke reden voor ondernemers om sponsor te worden. U krijgt het recht om uw naam te associëren met die van de gesponsorde vereniging of stichting. De gesponsorde organisatie speelt vaak een belangrijke maatschappelijke rol of verricht ander goed en vrijwillig werk. Als sponsor kunt u naar buiten toe aangeven dat u daar belang aan hecht en ook uw steentje bijdraagt. Sponsoring dient dan als middel om het imago van uw onderneming in de buitenwereld te verbeteren.

Stel, u bent supermarkteigenaar in een dorp met één grote voetbalclub. Waar denkt u dat de leden van die club gaan winkelen als hun ‘cluppie’ financieel door u wordt gesteund én zij zelf ook nog gratis boodschappen kunnen winnen? Een mooi voorbeeld van sponsoring waarbij zowel de sponsor, de gesponsorde als de doelgroep kunnen profiteren. De samenwerking gaat als volgt: leden van de voetbalclub schrijven hun naam op de kassabon en doen deze in een ton in uw winkel. U geeft de club ieder kwartaal 1% van het totaalbedrag van de kassabonnen in de ton. Eenmaal per maand trekt u één kassabon. De gelukkige mag gratis boodschappen doen ter waarde van het bedrag op de bon. Enkele malen per jaar verschijnt een advertentie in het clubblad met daarop de winnaars en het bedrag dat de club weer heeft verdiend. Zo is iedereen tevreden: de club die tot duizenden euro’s kan verdienen, de mensen die een gokje mogen wagen en in een enkel geval gratis mogen winkelen en ten slotte uw winkel die profiteert van een grotere naamsbekendheid en meer klandizie en daarnaast pas geld hoeft te besteden als de omzet al binnen is. Dit soort acties kan ook goed werken bij andere winkels, denk aan benzinepompen, kappers of kledingzaken.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Waar letten potentiële sponsoren op?

    Onze vereniging wil graag in zee gaan met een aantal ondernemingen om onszelf en ons doel beter in de markt te zetten. Bovendien kan dit ons helpen om bepaalde projecten...

  • Wanneer betaalt u BTW bij sponsoring?

    De waarde van de sponsoring wordt gesteld op de inkoopprijs van het materiaal of de dienstverlening en hierover moet BTW worden betaald. Is de gesponsorde partij ondernemer,...

Heeft u een vraag over Sportsponsoring?

Jeroen Hettema

Adviseur financiële administratie, fiscale zaken en non-profit

Finovion
Adviseur is nu beschikbaar