Wie betaalt een defect product?

Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen het, maar de leverancier weigerde vervolgens aansprakelijkheid. Kan dat zomaar?

Antwoord

17 april 2015

Het is een vervelende situatie als u – buiten uw schuld om – tegen een dergelijke schadepost aanloopt. Maar in principe mag de leverancier niet zomaar alle aansprakelijkheid afwijzen als hij een product heeft geleverd dat niet deugt.

Non-conformiteit

Allereerst zou u eens moeten kijken naar de afspraken die u heeft gemaakt met de leverancier, die zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden. Maar ook als een leverancier hierin stelt maar beperkt of zelfs helemaal niet aansprakelijk te zijn, staat u wellicht niet machteloos. U mag verwachten dat de leverancier een redelijk product levert, anders is er sprake van non-conformiteit. Volgens het zogenoemde regresrecht mag u de kosten die u maakt om het product te vervangen dan verhalen op de leverancier. Als die leverancier in zijn algemene voorwaarden zegt hier niet verantwoordelijk voor te zijn, is er een goede kans dat die voorwaarde bij de rechter geen stand zal houden. Dan moet er dus wel sprake zijn van een product dat niet voldoet aan wat u redelijkerwijs mag verwachten. U kunt dan eventueel een rechtszaak starten, hoewel dat een kostbare zaak is. Waarschijnlijk is overstappen naar een andere leverancier (of dreigen daarmee) makkelijker.