Wie heeft het auteursrecht op reviews over onze webwinkel?

Er wordt altijd veel gezegd en geschreven over de kwaliteit van webwinkels, en onze webwinkel is daarop geen uitzondering. Zeker op internet verschijnen er regelmatig artikelen, reacties en reviews over ons bedrijf. Rust het auteursrecht van deze stukken dan ook automatisch bij onze webwinkel of niet?

Antwoord

8 april 2015

Iedere publicatie en alle persaandacht over uw webwinkel vergroot uw naamsbekendheid en kan zo invloed hebben op de verkoopcijfers. In de meeste gevallen is die persaandacht – mits positief – dan ook zeer welkom.

Facebookpagina

Het is echter wel zo dat er auteursrecht rust op vrijwel alles wat op internet staat. Voor het doorplaatsen van publicaties van anderen op uw eigen website heeft u dan ook toestemming nodig van de auteur. Als u een persbericht heeft verspreid en een journalist hier het een en ander in aanpast, heeft hij auteursrecht gekregen op het artikel en mag u het niet zonder zijn toestemming plaatsen. 
U mag dan ook niet zomaar een mooi en positief artikel, waarvan u denkt dat het uw webwinkel in een goed daglicht zet, op uw Facebookpagina of website plaatsen. 
U heeft dan altijd toestemming nodig van degene die hier het auteursrecht op bezit. Een e-mail waarin bevestigd wordt dat u een artikel, reactie of review mag doorplaatsen op uw eigen website volstaat. Vraagt u het netjes aan de auteur, dan krijgt u in de meeste gevallen ‘gewoon’ toestemming om het stuk door te plaatsen.

Gerelateerd aan dit antwoord

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Het auteursrecht op apps
    • Videocollege 9 minuten

    Een app vormt tegenwoordig vaak de toegangspoort tot bepaalde diensten van uw bedrijf. Als marketeer heeft de ontwikkeling van een functionele app dus altijd uw aandacht. Maar het ontwikkelingstraject...

Heeft u een vraag over Auteursrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar