Veel jongeren in Nederland zetten zich vrijwillig in

Jongeren in Nederland zijn erg actief als vrijwilliger. Dit blijkt uit de resultaten van de Jongeren Betrokkenheidsmonitor 2021. Van de ondervraagde jongeren zet 86,4% zich wel eens vrijwillig in voor iets of iemand anders.

30 juni 2021 | Door redactie

De Young Impact kijkt jaarlijks (voor het eerst vorig jaar) naar de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren in Nederland. Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat bijna alle ondervraagde jongeren (86,4%) zich wel eens vrijwillig inzet voor anderen. Hierbij gaat het zowel om eenmalig iets doen (bijvoorbeeld boodschappen voor iemand buiten de eigen kennissenkring) als om intensief vrijwilligerswerk. Iets meer dan de helft van de jongeren (51,5%) doet minstens één keer per half jaar vrijwilligerswerk. Bij 16,7% van de jongeren is dat zelfs één keer per week.  

Redenen om wel of geen vrijwilligerswerk te doen

De jongeren hebben verschillende redenen om vrijwilligerswerk te doen. In het onderzoek konden ze meerdere antwoorden aangeven. De vier belangrijkste reden voor het doen van vrijwilligerswerk zijn:

  • ik maak graag iemand blij (43,9%);
  • het kost mij weinig moeite, maar het betekent wel veel voor een ander (40%);
  • ik vind het belangrijk om iets te doen voor iets of iemand anders (38,5%);
  • ik vind het leuk om iets te doen voor iets of iemand anders (36,8%).

Aan de andere kant zijn er ook redenen waarom een jongere geen vrijwilligerswerk doet. De drie belangrijkste zijn: ik ken niemand die mijn hulp nodig zou hebben, het is nooit in mij opgekomen om vrijwillig iets voor iemand of iets te doen en ik zou niet weten wat ik kan doen voor iets of iemand anders.

Jongere vaker als vrijwilliger inzetten

Het is voor uw organisatie natuurlijk belangrijk om deze jongeren te bereiken. In het onderzoek is ook gevraagd hoe uw organisatie ervoor kan zorgen dat jongeren zich vaker vrijwillig inzetten. Uit de antwoorden blijkt dat jongeren zich vaker vrijwillig inzetten als een vriend of vriendin meedoet (42,8%), als die weet dat het zin heeft (30,1%) en als iemand kan vertellen wat je dan precies zou kunnen doen (28,2%). Uw organisatie (artikel) kan deze informatie slim gebruiken bij de activiteiten, programma’s en campagnes voor jongeren.