Vrijwilligers hulplijnen trouwer door training

Vrijwilligers die werken voor telefonische hulplijnen zijn gebaat bij specifieke trainingen over thema’s zoals suïcide, agressie en psychische problemen. Vrijwilligers die dergelijke training hebben gevolgd zijn minder bang en kunnen beter omgaan met emotioneel zware gesprekken. Dat blijkt uit een Europees onderzoek naar vrijwilligerswerk bij hulplijnen.

27 januari 2016 | Door redactie

De aanbeveling om vrijwilligers specifiek te trainen komt voort uit een groot Europees onderzoek naar de tevredenheid en motivatie van vrijwilligers bij telefonische hulpdiensten. In Nederland hebben ruim 300 vrijwilligers gereageerd op de vragenlijst. De Nederlandse telefonische hulpdienst Sensoor maakte een samenvatting van het onderzoek (pdf). De bevindingen uit het onderzoek helpen anonieme hulplijnen, zoals Sensoor, meer samenwerking tussen Europese hulplijnen te zoeken en  eigen vrijwilligers beter te ondersteunen. Zo blijkt dat vrijwilligers met emotioneel zwaar werk het beste tussen de 10 en 29 uur per maand kunnen werken.

Training voor vrijwilligers

Niet alleen het aantal werkzame uren speelt een grote rol bij de werkdruk van vrijwilligers, ook goede begeleiding en training zorgen ervoor dat vrijwilligers langer actief blijven. Die trainingen zijn samen met de persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste reden om aan te blijven als vrijwilliger. Om nieuwe vrijwilligers te werven (tool) voor dit specifieke werk kunt u onder meer sociale media inzetten, omdat de doelgroep hiermee vaak al vertrouwd is.