Trackers van sociale media nu standaard geblokkeerd door Firefox

Firefox beschermde zijn gebruikers al tegen tracking-cookies van zo’n 2.500 verschillende websites en nu zijn ook de social mediaplatforms aan de beurt. Sinds afgelopen woensdag blokkeert de webbrowser standaard de marketingcookies van deze websites.

24 oktober 2019 | Door redactie

Tracking-cookies zijn zogenoemde marketingcookies die meekijken tijdens het internetten: ze leggen het surfgedrag van bezoekers vast. Pas na expliciete toestemming mogen deze trackers geplaatst worden. Nu Firefox de cookies van social mediaplatforms gaat weren, kunnen bedrijven als Facebook, LinkedIn en Instagram hun gebruikers niet meer via deze browser volgen.

Online schoenen shoppen

Het is allang niet meer raar om gepersonaliseerde advertenties op websites langs te zien komen. Heeft u online informatie over bezienswaardigheden voor uw stedentripje naar Londen gezocht of nieuwe schoenen zitten shoppen: geheid dat u reclames van reisaanbieders of modeketens voorbij ziet komen op de volgende pagina’s die u opent. Allemaal het werk van schimmige en ongevraagde tracking-cookies. En ze doen meer: op de achtergrond sturen ze uw surfinformatie naar databases en maken ze gebruikersprofielen aan.

Gebruiker moet kunnen kiezen

Het is verboden ze zonder toestemming te plaatsen, die tracking-cookies, maar websites lappen dit verbod nog steeds en masse aan hun laars. De gebruiker moet de keus hebben of hij cookies wil laten plaatsen, maar dit blijkt nog vaak een wassen neus: kiest hij niet voor de cookies, dan komt hij de website niet op; de zogenoemde cookiemuur. Soms ook kan hij doorklikken zonder een keuze te maken voor wel of geen cookies, denkend dat hij de cookiedans is ontsprongen. Maar veel websites vatten dit doorklikken op als toestemming en hup, de tracking-cookies worden geplaatst.
Firefox informeert de gebruiker welke trackers het heeft geblokkeerd. De browser wil hem beschermen tegen “interfaces die je verleiden akkoord te gaan met het verzamelen van informatie over je surfgedrag.”

Bijlagen bij dit bericht

Online marketing
E-learning | VideoCollege 29 minuten