Campagne ACM: onderscheid de webshop van de nepshop

Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een nieuwe campagne gestart. De waakhond wil consumenten waarschuwen voor nep-webshops die hen via social media een loer proberen te draaien.

6 november 2018 | Door redactie

Steeds vaker bieden legitieme webshops hun producten rechtstreeks aan via social media. Een snelle en makkelijke manier om consumenten te bereiken, maar de consument is ook minder beschermd en clandestiene rotte appels (tool) maken hier dankbaar gebruik van. Volgens ACM bezorgen nepshops gebrekkige producten of gewoon helemaal niet. Zodra de consument zijn beklag wil doen en verhaal wil halen, blijkt de frauduleuze webwinkel onbereikbaar of zelfs onvindbaar. De totale schade voor consumenten liep hierdoor in 2017 op tot een kleine € 5 miljoen. Om die reden is ACM via haar loket ConsuWijzer nu een campagne gestart, genaamd ‘Webhop of nepshop?’ om consumenten te behoeden voor aankopen bij nepshops via social media.

Aandachtspunten controle webwinkel

Eén van de aandachtspunten in de campagne is het bekijken van review- en beoordelingssites. Deze zeggen immers een hoop over de ervaringen van andere consumenten met een bepaalde webwinkel. Controleren of het KvK-nummer en het fysieke (post)adres daadwerkelijk bestaan, zegt ook iets over de geloofwaardigheid van een webshop. Verder adviseert ACM om achteraf te betalen (tool) of in ieder geval verzekerd met een geld-terug-garantie. Goed voor webwinkeliers om te weten waarop zij gecontroleerd worden!