Kleine lettertjes: informatie bij levering

De informatieplicht houdt niet op nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. Het liefst meteen, maar uiterlijk bij de levering van het product moet de klant een overzicht van relevante gegevens en informatie krijgen. Welke informatie bij levering is verplicht?

16 november 2016 | Door redactie

Uiterlijk bij de levering van een besteld product moet de klant informatie krijgen over de overeenkomst die een webwinkel met hem heeft gesloten. Voorwaarde is dat de klant de gegevens kan bewaren in zijn eigen administratie. Dat moet volgens de wet schriftelijk of op een voor de klant toegankelijke ‘duurzame gegevensdrager’. Dat kan een papieren document zijn, maar een e-mail of pdf valt hier ook onder.

Welke informatie bij levering?

De volgende informatie bij levering moet aan de klant in kwestie worden verstrekt:

  • de identiteit van de webwinkel: bedrijfsnaam, bezoekadres, contactgegevens, KvK-nummer, BTW-nummer;
  • belangrijke productkenmerken;
  • de prijs van het product inclusief BTW (tools) en alle bijkomende kosten zoals verzendkosten;
  • de manier van betalen (tool);
  • de leveringsmethode;
  • de zichttermijn (de tijd om het product uit te proberen);
  • uitleg over hoe de klant van zijn bedenktijd gebruik kan maken;
  • gegevens over garantie, als de webwinkel die geeft.

Informatie ook op website webwinkel

Het klinkt wellicht dubbelop, want veel van deze gegevens moeten ook op de website van de webwinkel te vinden zijn. Toch moet de informatie bij levering nog eens apart op papier (of via e-mail of pdf) verstuurd worden. Het beste kan de webwinkel de gegevens alvast invoegen bij de bestelbevestiging, of in een pdf als bijlage meezenden.

In de rubriek 'De kleine lettertjes van' behandelt Rendement een bepaling uit een wet, besluit of regeling. In deze editie: informatie bij levering.