Kleine lettertjes uit de regels voor webwinkels

Organisaties die een webwinkel aan de website koppelen, moeten aan een aantal wettelijke verplichtingen voldoen uit de Wet koop op afstand. Eén van de onderwerpen uit deze wet is de informatie die de klant bij de aflevering van het bestelde product moet krijgen.

19 oktober 2017 | Door redactie

De informatieplicht van een organisatie houdt niet op nadat het bestelproces in een webwinkel is afgerond. Nadat de klant zijn bestelling heeft geplaatst moet hij bij de aflevering van het product informatie ontvangen.

  • de identiteit van de webwinkel: bedrijfsnaam, bezoekadres, contactgegevens, KvK-nummer, BTW-nummer (tools);
  • de prijs van het product inclusief BTW en alle bijkomende kosten, waaronder de verzendkosten die u in rekening brengt;
  • belangrijke productkenmerken;
  • de manier van betalen;
  • de leveringsmethode;
  • de zichttermijn (de tijd om het product te proberen);
  • uitleg over hoe de klant van zijn bedenktijd gebruik kan maken.

Bedenktijd gaat eerder in

Enkele jaren geleden zijn de regels aangepast. Zo is er aan de bedenktijd (tool) gesleuteld. De consument heeft nu 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat het bestelde pakket in handen is van de consument. Voorheen ging de bedenktijd al in op het moment dat er online een overeenkomst werd gesloten.

In de rubriek 'De kleine lettertjes van' behandelt Rendement een bijzondere bepaling uit een wet, besluit of regeling. In deze editie: de Wet koop op afstand.