Minder ‘retour afzender’ dankzij detailfoto’s

Steeds meer organisaties ontdekken het internet als afzetkanaal. Maar let wel op hoe u uw producten in uw webwinkel aanprijst! Productinformatie moet zo compleet en betrouwbaar mogelijk zijn. Dat geldt zeker voor foto’s in een kledingwebshop. Modelfoto’s zijn misleidend, leiden tot retouren en jaagt uw webshop op kosten.

27 januari 2017 | Door redactie

Als uw organisatie kiest voor een webwinkel (tool), wilt u uw product natuurlijk zo goed mogelijk online lanceren (tool). Uit het onlangs gepubliceerde proefschrift ‘Managing purchases and returns for retailers’ van Alec Minnema (Rijksuniversiteit Groningen) blijkt dat realiteit een belangrijke factor is. Zo leidt het promoten van kleding via foto’s die modellen met perfecte rondingen en taillelijnen dragen, thuis vaak tot teleurstellingen. Dat op de webshop geshowde strakke pak of kekke jurkje blijkt in de thuisspiegel opeens een hobbezak. Detailfoto’s van een kledingstuk tonen, is in dit geval een goed alternatief. 

Retourzendingen zijn een grote kostenpost voor webwinkel

Vaak bieden webwinkels de mogelijkheid om bestelde producten al dan niet gratis retour te zenden. Voor webwinkels is dit een hoge kostenpost. De kosten van een retournering liggen rond de 12,5 procent van het factuurbedrag. Dit vrij forse percentage ontstaat niet alleen door de verzendkosten waar de webwinkel voor opdraait, maar ook door het opnieuw verpakken en het feit dat hij hetzelfde product een tijd niet kan leveren. Zeker voor seizoensgebonden kleding is dit een probleem. Het gratis retourneren dan maar afschaffen, is geen slimme optie. Een soepel retourbeleid leidt namelijk  tot meer aankopen van trouwe klanten. Ook een snelle afhandeling én goede en veilige betaalmethoden (tool) vormen uitstekende reclame voor uw webshop.