Snelle successen niet altijd de beste

Medewerkers die hun manager meehelpen snelle resultaten te boeken, zijn niet altijd de meest tevreden werknemers. Doordat de focus ligt op het behalen van kortetermijndoelen, neemt de bevlogenheid van werknemers af.

18 maart 2015 | Door redactie

Organisaties die focussen op het bepalen van kortetermijnresultaten, hebben medewerkers die minder bevlogen zijn. Dat zou blijken uit het onderzoek ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015’, dat eind maart gepubliceerd wordt door Effectory. Is er tijd en ruimte om medewerkers mee te laten denken over organisatieverbeteringen in de toekomst, dan schiet de bevlogenheid van medewerkers omhoog. De druk om in korte tijd te scoren en goede resultaten te behalen, maakt dat de aandacht uitgaat naar het bereiken van zo veel mogelijk winst in korte tijd. De medewerkers die hieraan bijdragen, hebben niet het idee dat zij daar zelf ook van profiteren. Langetermijnverbeteringen en toekomstperspectief ontbreken vaak.

Werken op automatische piloot

Werknemers kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat ze niets structureels bijdragen en dat hun inzet alleen bijdraagt aan het behalen van de persoonlijke doelstellingen van de manager. Daardoor gaan mensen op de automatische piloot werken. Ze hebben het gevoel dat het toch niets uitmaakt als ze zich meer inspannen of een stapje extra zetten, want de manager is de enige die ervan profiteert. En dat is niet goed voor de betrokkenheid bij de organisatie. Werknemers willen het gevoel hebben dat zij meehelpen de organisatie op de lange termijn gezond te houden. Organisaties die samen met hun medewerkers focussen op de toekomst, hebbendan ook  meer bevlogen medewerkers.