Straks minder vrije ruimte door reiskosten?

Als er een eind komt aan de onbelaste vergoeding en verstrekking van reiskosten, moet uw onderneming de administratie wel aanzienlijk uitbreiden. Staatssecretaris Weekers van Financiën wil het echter niet zo ver laten komen. Als het aan hem ligt vallen in de toekomst alle zakelijke reiskosten in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Dit scheelt een hoop administratieve rompslomp.

10 september 2012 | Door redactie

Iedere onderneming moet in 2014 verplicht de werkkostenregeling toepassen. Weekers wil dan de gerichte vrijstelling die nu geldt voor zakelijke reizen laten vervallen. Wilt u zakelijke reizen onbelast blijven vergoeden aan werknemers, dan kunt u ze onderbrengen in de vrije ruimte. Die wordt in 2014 opgerekt naar 2,1% van de fiscale loonsom. Bij overschrijding van de vrije ruimte betaalt uw onderneming over het meerdere 80% eindheffing. Er komt een nihilwaardering voor verstrekkingen van zakelijke reizen. Zoals voor dienstreizen ter beschikking gestelde fiets of auto of een door uw onderneming aangeschaft vliegticket voor een klantbezoek in het buitenland. Technisch gezien vallen deze verstrekkingen wel in de vrije ruimte, maar met een waarde van € 0, zodat ze geen vrije ruimte opsnoepen.

Inzicht in financiële consequenties

Als uw onderneming een ov-abonnement aan werknemers verstrekt dat ze zowel voor zakelijke reizen als voor woon-werkverkeer gebruiken, moet u de waarde bepalen van het zakelijke component. Alleen die wordt immers op nihil gewaardeerd. Weekers wacht nog even met het overhevelen van het budget voor zakelijke reizen naar de vrije ruimte. Hij laat nog onderzoeken of ook de verstrekkingen gewoon in de vrije ruimte kunnen worden gestopt, maar hij moet eerst inzicht hebben in de financiële consequenties daarvan. Als alle zakelijke reizen in de vrije ruimte vallen, is het onderscheid tussen een vergoeding en een verstrekking in één klap opgeheven en doet ook het verschil tussen woon-werk- en zakelijk verkeer er niet meer toe.