Apple mikt met iPad Pro op zakelijke markt

Apple brengt in november 2015 de iPad Pro uit. Het scherm van deze tablet is met een grootte van 12,9 inch vergelijkbaar met dat van een gemiddelde laptop. Voor de bediening van het apparaat brengt het bedrijf een toetsenbord en een speciale pen uit. Apple mikt hiermee nadrukkelijk op de zakelijke markt en het onderwijs.

14 september 2015 | Door redactie

In het gebruik zal de nadruk liggen op productiviteit, zoals documenten bewerken, e-mailen en andere communicatie met collega’s. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt is de vraag, want eerder bleek dat de tablet in het onderwijs vooral gezien werd als apparaat om spelletjes op te spelen. Dankzij het grotere scherm kun je op de iPad Pro gemakkelijk twee apps tegelijk openen, een functie die beschikbaar wordt in het nieuwe besturingssysteem (iOS 9) dat vanaf 16 september 2015 te downloaden is. De iPad Pro is even breed als de iPad Air lang is en weegt 712 gram. 

iPad is geen communicatiemiddel maar computer

Overigens heeft de Hoge Raad recentelijk bepaald dat een iPad of andere tablet geen communicatiemiddel is, maar een computer. Een werkgever mag het apparaat alleen onbelast vergoeden bij een zakelijk gebruik van minimaal 90%. Had de Hoge Raad tablets aangemerkt als communicatiemiddel, dan was een onbelaste vergoeding of verstrekking al bij meer dan 10% zakelijk gebruik mogelijk geweest.